top of page
checklist voor schrijvers

Checklist voor schrijvers

Ben je op zoek naar een checklist voor schrijvers, waarin je kunt vinden wat je

allemaal moet doen voor, tijdens en na het verschijnen van je boek?

Dan ben je hier aan het goede adres! Ontdek op deze pagina

alle tips en tricks die ik de voorbije jaren heb ondervonden als auteur.

Waar moet ik beginnen als (beginnende of ervaren) auteur?

Zowel beginnende als ervaren auteurs zien soms door het bos de bomen niet meer. Kan je wat hulp gebruiken in de wirwar van 'to-do-lijstjes'? Op deze pagina kom je te weten wat je allemaal gaat mogen doen als auteur. Wil je graag extra informatie over een bepaald onderwerp? Download dan het bijpassende e-book of stuur mij een berichtje, dan bekijken we samen wat er mogelijk is!

Stap 1: je manuscript uitwerken

Wil je een boek schrijven, maar weet je niet goed hoe je daaraan moet beginnen? Of ben je al bezig aan een manuscript, maar loop je vast, of heb je te weinig inspiratie of motivatie om door te zetten? Heb je daarnaast plannen om je schrijfvaardigheden te verbeteren, zodat je eindelijk dat verhaal op papier kunt zetten? Als auteur en schrijfcoach help ik om je verhaal daadwerkelijk op papier te krijgen.​

Stap 2: de moed vinden om je manuscript aan anderen te laten lezen

Heb je een boek geschreven, maar durf je het niet naar een uitgeverij sturen? Heb je het gevoel dat je verhaal niet goed genoeg is, of zoek je iemand die jouw verhaal kritisch bekijkt? Als 'selfpubber' én auteur bij een uitgeverij, help ik jou om de puntjes op de 'i' te zetten.

Stap 3: een uitgeverij zoeken of je boek in eigen beheer uitgeven

Eindelijk staat je manuscript op papier, je hebt het wel twintig keer herschreven om alles perfect te krijgen. Nu is het tijd om dat MS Word-document om te zetten naar een echt boek. Wil je een poging wagen bij een reguliere uitgeverij en zo ja, welke uitgeverijen zijn er allemaal? Of wil je liever zelf de touwtjes in handen houden en gaan 'selfpubben'? Ik heb ervaring met beide vormen van uitgeven en kan jouw helpen met deze lastige zoektocht.

Stap 4: promotie voeren op sociale media

De aanhouder wint, je hebt je boek eindelijk in handen! Als je ernaar verlangt om veel lezers te vinden, moet je nu natuurlijk promo gaan voeren. Ben jij (net als ik) iemand die eigenlijk niet zo goed is met social media? Ik geef je graag enkele tips om het leuk te houden!

Stap 5: een boeklancering organiseren

Als auteur ben je maandenlang in je eentje bezig met schrijven. Hét moment bij uitstek waarop je appreciatie krijgt voor al je harde werk, is tijdens je boekvoorstelling. Wat komt er allemaal kijken bij het organiseren van een boekvoorstelling? Hier lees je wat je kan verwachten!

Stap 6: je boek onder de aandacht brengen na de boeklancering

Je boek is gedrukt, je boeklancering staat gepland en je bent klaar om je schrijfsels op de wijde wereld los te laten. Wat kan je als auteur verder nog doen om je boek onder de aandacht te brengen? Hier vind je enkele tips die ik zelf door de jaren heen geleerd heb.

Stap 7: het financiële plaatje

Hoe zit het precies met je inkomsten? Hoeveel kost het om een boek uit te geven? Hoeveel verdien je door een boek uit te brengen? Hoewel ik denk dat je het financiële plaatje als schrijver niet te serieus moet nemen, geef ik je graag enkele tips om inkomsten te genereren met je boek.

Anker 1
Anker 2

Stap 1: je manuscript uitwerken
 

Wil je een boek schrijven, maar weet je niet goed hoe je daaraan moet beginnen? Of ben je al bezig aan een manuscript, maar loop je vast, of heb je te weinig inspiratie of motivatie om door te zetten? Heb je daarnaast plannen om je schrijfvaardigheden te verbeteren, zodat je eindelijk dat verhaal op papier kunt zetten? Als auteur en schrijfcoach help ik om je verhaal daadwerkelijk op papier te krijgen.​

Hier beantwoord ik alvast enkele vragen om je op weg te helpen:

Hoe moet ik een verhaal plotten?

Een verhaal is meestal opgebouwd uit een plot, een structuur en een 'transformatie' van je personage. Een interessant artikel waarin dit duidelijk wordt uitgelegd, vind je op de website BackWords. Sommige auteurs beginnen gewoon te schrijven (zogenaamde 'pantsers') en zien wel waar ze uitkomen, andere auteurs houden ervan om een verhaal op voorhand eerst volledig te plotten (zogenaamde 'plotters'). 

Zelf ben ik een mix van de twee: ik vind het fijn om de grote lijnen van mijn verhaal uit te werken, maar er kunnen altijd nog dingen veranderen tijdens het schrijven. Om mijn verhaal te plotten, maak ik gebruik van een tabel waarin je je structuur, personages, locaties en meer kwijt kunt.

Klik hier om een voorbeeld van een plot te bekijken. Klik hier om een invuldocument waarin je je verhaal kan plotten te downloaden.

Hoe moet ik mijn personages uitwerken?

Het uitwerken van een sterk, herkenbaar personage waarmee je lezers zich kunnen identificeren, is van cruciaal belang. Een interessant artikel hierover vind je op de blog van The Story Hunters. Zowel het innerlijk als het uiterlijk van je personage(s) is erg belangrijk, net zoals de drijfveren en/of angsten. Wil je meer weten over het ontwikkelen van een personage en een lijstje van vragen die je kunt beantwoorden over je personage lezen?

Klik hier om mijn workshop 'een personage ontwikkelen' te downloaden.

Hoe creëer ik een goede setting?

De setting van een verhaal is vaak niet meer dan 'de plek waar het verhaal zich afspeelt'. Terwijl een sterke setting net zoveel kan toevoegen aan je verhaal! Wanneer je een sterke, levendige setting beschrijft, zal de lezer echt ín het verhaal zitten, in plaats van vanaf een afstandje toe te kijken. Hoe creëer je als auteur een goede setting?

Klik hier om mijn workshop 'een setting creëren' te downloaden.

Kan je nog meer hulp gebruiken om je verhaal uit te werken? Als schrijfcoach help ik je graag met tips en tricks!

Stap 2

Stap 2: de moed vinden om je manuscript aan anderen te laten lezen

Heb je een boek geschreven, maar durf je het niet naar een uitgeverij sturen? Heb je het gevoel dat je verhaal niet goed genoeg is, of zoek je iemand die jouw verhaal kritisch bekijkt? Als 'selfpubber' én auteur bij een uitgeverij, help ik jou om de puntjes op de 'i' te zetten.

Hier beantwoord ik alvast enkele vragen om je op weg te helpen:

Kan ik mijn manuscript beschermen tegen diefstal?

De grootste nachtmerrie van elke auteur: iemand die jouw manuscript steelt! Voordat ik mijn manuscript zelfs maar naar mijn proeflezers stuur, bescherm ik het tegen diefstal. Ik registreer mijn manuscript altijd via het Online Depot, een website van Sabam waar je je manuscript gratis kan deponeren.

Daarnaast laat ik mijn proeflezers een geheimhoudingsovereenkomst ondertekenen, waarin staat dat ze geen informatie over het boek openbaar mogen maken.

Klik hier om een voorbeeld van een geheimhoudingsovereenkomst te downloaden.

Waar vind ik proeflezers?

Het belang van proeflezers wordt volgens mij vaak onderschat. Een boeiend artikel hierover vind je op de website van Esther Wagenaar. Let op: proeflezers zijn géén redacteurs! Proeflezers kijken vooral na of het verhaal vlot leest, of je research klopt en of je personages en setting goed zitten. Het is niet de bedoeling dat zij alle typfouten eruit gaan halen, dat doet de redacteur voor jou.

Ik heb geleerd dat het het beste is om mensen te kiezen die je niet in het echt kent. Mensen uit je eigen 'bubbel' gaan al sneller heel positief zijn, terwijl het net belangrijk is om opbouwende commentaar te krijgen van je proeflezers. Het makkelijkste vind ik om proeflezers te zoeken in Facebookgroepen waar lezers van mijn genre zitten. Wanneer mijn manuscript klaar is voor de ogen van proeflezers, plaats ik daar een oproepje met de vraag wie mijn verhaal wil nalezen.

In het begin zal je misschien moeten zoeken naar voldoende proeflezers, maar na een tijdje komen er vast meer en meer mensen die je verhalen willen nalezen. Ik ben intussen zo ver dat ik mijn kandidaten aan een 'selectieproef' moet onderwerpen, om te kijken wie het meeste voeling heeft met mijn manuscript. Kies je proeflezers zorgvuldig, want zij tillen jouw verhaal naar een hoger niveau!

Een laatste ding om te vermelden, is de vraag of proeflezers betaald moeten worden voor hun werk. Proeflezers worden normaal gesproken niet betaald voor hun werk. Zelf vind ik het wel zo netjes om hun (voor)naam te vermelden in mijn dankwoord. Daarnaast ontvangen mijn proeflezers als bedankje een exemplaar van mijn boek, nadat het verschenen is.

Hoe weet ik of mijn manuscript goed genoeg is om uit te (laten) geven?

Als je proeflezers je manuscript goed hebben bevonden, zal je je waarschijnlijk al wat zelfverzekerder voelen. Wil je nog meer zekerheid? Een redacteur kan jouw eerste pagina's beoordelen zoals een uitgeverij dat zou doen. Stuur me gerust een berichtje om te weten te komen of jouw manuscript geschikt is voor publicatie.

Kan je een kritische blik gebruiken om je verhaal nog beter te maken? Als schrijfcoach help ik je graag met tips en tricks!

Stap 3

Stap 3: een uitgeverij zoeken of je boek in eigen beheer uitgeven
 

Eindelijk staat je manuscript op papier, je hebt het wel twintig keer herschreven om alles perfect te krijgen. Nu is het tijd om dat Word-document om te zetten in een echt boek. Wil je een poging wagen bij een reguliere uitgeverij en zo ja, welke uitgeverijen zijn er allemaal? Of wil je liever zelf de touwtjes in handen houden en gaan 'selfpubben'? Ik heb ervaring met beide vormen van uitgeven en kan jouw helpen met deze lastige zoektocht.

Hier beantwoord ik alvast enkele vragen om je op weg te helpen:

Kan ik mijn boek best uitgeven bij een uitgeverij of in eigen beheer?

Beide vormen van uitgeven hebben voor- en nadelen. Bij een uitgeverij hoef je (meestal) zelf geen kosten te maken, maar heb je veel minder inspraak. Bij uitgeven in eigen beheer of 'selfpubben' heb je de touwtjes zelf in handen, maar draag je ook de kosten. Daartegenover staat dat je als selfpubber ook de winst opstrijkt, waar je bij een uitgeverij slechts een klein deel van de opbrengst op je rekening ziet verschijnen. Een interessant artikel hierover vind je op de website van Tekst en Letters.

 

Welke uitgeverijen zijn er?

In België en Nederland zijn talloze uitgeverijen, waarbij je in meerdere of mindere mate de touwtjes in eigen handen hebt. Kies bewust voor een reguliere uitgeverij of voor een 'uitgeverij' die meer een 'drukkerij' is, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Ik heb een lijst gemaakt van de grootste Belgische en Nederlandse uitgeverijen, gerangschikt per genre, waarin je eveneens kunt zien hoe je ze kunt contacteren. 

Hoe schrijf ik een begeleidende brief voor een uitgeverij?

De meeste uitgeverijen vinden het fijn om niet alleen jouw manuscript te ontvangen, maar ook een begeleidende brief waarin je jezelf voorstelt. De belangrijkste elementen die je in zo'n brief zet, zijn je gegevens, een overzicht van wat je al geschreven hebt (als je nog niets gepubliceerd hebt, kan je eventueel verwijzen naar je blog) en redenen waarom jouw manuscript zo goed bij de uitgeverij past. Ga op zoek naar uitgeverijen die boeken in hetzelfde genre hebben uitgegeven.

Tegenwoordig vinden uitgeverijen het ook belangrijk dat je zélf aan promotie doet, dus verwijs zeker naar je sociale media in je begeleidende brief. Als je al boeken gepubliceerd hebt, kan je eventueel ook vermelden hoeveel exemplaren daarvan verkocht zijn. Een uitgebreider artikel over je begeleidende brief, vind je op de website van Schrijven Online.

Hoe maak ik mijn manuscript op om het naar uitgeverijen te sturen?

De meeste uitgeverijen hebben hun richtlijnen duidelijk op hun website staan. Ga zeker eens kijken op de website van de uitgeverij van je keuze, vaak vind je daar een kopje dat 'manuscripten' heet en waar je de nodige info vindt. Zijn er geen richtlijnen? Kies dan voor een duidelijk lettertype met regelafstand anderhalf en gebruik inspringingen waar nodig.

Nadat je je manuscript hebt verstuurd, is het tijd om lekker te ontspannen en vooral veel geduld te hebben. Bij de meeste uitgeverijen, duurt het gemiddeld drie tot zes maanden voor je een reactie krijgt. Geen zorgen dus, als het wat langer duurt dan verwacht!

Wat moet er allemaal in een informatiefiche of synopsis van een boek staan?

Een synopsis is een soort korte inhoud van je manuscript, waarin je de grote lijnen uitlegt (ja, ook het plot van het boek!). Dit is hetgene waarnaar uitgeverijen het eerst gaan kijken, nog voordat ze daadwerkelijk naar je manuscript kijken. Zorg er dus voor dat je een ijzersterke synopsis hebt!

Wat staat er zoal in een synopsis? Uiteraard moeten alle hoogtepunten van je verhaal vermeld worden. Daarnaast is het handig om iets te vertellen over de structuur van je manuscript en de doelgroep die je wil bereiken. Je kan eventueel ook andere boeken aanhalen die lezers van jouw boek leuk zouden vinden. Zelf voeg ik ook altijd de flaptekst toe aan mijn synopsis. Een boeiend artikel hierover vind je op de website van Kelly Meulenberg.

Kan je hulp gebruiken bij het schrijven van jouw synopsis? Als schrijfcoach help ik je graag om een ijzersterke synopsis te schrijven!

Welke andere vormen van uitgeven bestaan er?

Er zijn veel verschillende soorten van uitgeven, maar grofweg kunnen we ze opdelen in de volgende categorieën: via een reguliere uitgeverij, in eigen beheer (selfpubben) met stockvoorraad of in eigen beheer via 'Printing on Demand' (POD). Een uitgebreid overzicht met alle informatie per soort, vind je op de website van Boekenbusiness.

Zelf heb ik één boek uitgegeven via een uitgeverij en mijn andere boeken als selfpubber. Beide soorten hebben voor- en nadelen. Stuur mij gerust een berichtje om meer te weten te komen over welke vorm van uitgeven het beste bij jou past!

Wie kan de redactie van mijn manuscript doen?

Als je je boek laat uitgeven bij een reguliere uitgeverij, hoef je zelf doorgaans geen redacteur te zoeken. Een goede uitgeverij doet dat voor jou.

Als je ervoor kiest om niet met een reguliere uitgeverij te werken, is het belangrijk om je manuscript te laten nalezen door een redacteur. Een redacteur helpt jou om niet alleen alle tikfouten eruit te halen, maar ook fouten in de continuïteit van je verhaal, tijdssprongen, tangconstructies, enzovoort. De kosten van een redacteur kunnen al snel oplopen tot € 10 per 1.000 woorden, maar laat je daardoor niet afschrikken. Het is heel belangrijk om een foutloze tekst te publiceren, anders lijdt je geloofwaardigheid als auteur daaronder. Op de website van Schrijven Online vond ik dit artikel over de waarde van een redacteur.

Kan je mijn hulp gebruiken bij het redigeren van jouw boek? Mijn tarieven starten vanaf € 5 per 1.000 woorden. Stuur mij gerust een berichtje om te bekijken wat ik voor jou kan betekenen.

 

Wat moet er op de cover van mijn boek komen?

Wat is het eerste wat jouw aandacht trekt in een boekhandel of bibliotheek? Precies: de cover van een boek! Hoe lekker jouw manuscript ook leest of hoe geweldig je flaptekst ook is, als je cover lezers niet aanspreekt, koopt niemand jouw boek. Om de illustrator op weg te helpen, maak ik vaak een collage (online of offline) met covers van andere boeken of afbeeldingen die op mijn cover zouden passen. Daarvoor ga ik op zoek naar boekcovers die mij aanspreken. Iets wat ik verder ook doe, is vragen aan mijn proeflezers wat zij op de cover van het boek zouden zetten.

Wie kan een illustratie voor de cover ontwerpen?

Als je je boek laat uitgeven bij een reguliere uitgeverij, hoef je zelf doorgaans geen illustrator te zoeken. Een goede uitgeverij doet dat voor jou.

Als je gaat selfpubben en zelf niet gezegend bent met voldoende tekentalent, kan je het beste een illustrator inhuren om een cover voor jouw boek te ontwerpen. Zelf werk ik graag met creatieve tekentalenten uit mijn (uitgebreide) vriendenkring. Een illustrator kan je ook helpen om een kaart te maken voor je boek (iets wat vaak bij fantasy wordt gedaan). Zoek iemand waarmee het klikt, want je zal de komende tijd intens met elkaar moeten samenwerken!

Hoe moet ik mijn boek opmaken om het drukklaar te maken voor de drukkerij?

Als je je boek laat uitgeven bij een reguliere uitgeverij, hoef je zelf niets te ondernemen om jouw boek drukklaar te maken. Een goede uitgeverij doet dat voor jou.

Als je ervoor kiest om je boek in eigen beheer uit te geven, moet je het manuscript zelf drukklaar maken. Zelf doe ik dit met het Adobe-programma 'InDesign', waar je onder andere paginanummers en kleurcodes kunt invoegen. Als je zelf niet zo technisch aangelegd bent, help ik je graag om jouw manuscript drukklaar te maken.

Wat moet er allemaal op of in mijn boek staan?

Enkele andere elementen waaraan je moet denken, zijn de volgende:

- Elk boek dat in de boekhandel ligt, heeft een ISBN-nummer nodig. Het nummer is bedoeld om het werk van uitgevers, bibliotheken en boekhandelaars te vergemakkelijken. Dit nummer kan je eenvoudig aanvragen via Meta4Books. Opgepast: een ISBN-nummer aanvragen kost geld!

- Tegenwoordig wordt er vaak gebruikt gemaakt van 'triggers warnings' bij het begin van een boek, waarin mogelijke lezers worden gewaarschuwd voor dingen die confronterend kunnen zijn voor sommige lezers (onder andere geweld, seksueel misbruik, pestgedrag, enzovoort). Een interessant artikel hierover vind je op de blog van The Confession of a Book Nerd.

- Vergeet ook geen barcode te maken voor je boek en dat ergens op de cover te plaatsen. Dit kan je gratis doen op verschillende websites, bijvoorbeeld via Online Barcode Generator.

- Tenslotte vinden veel lezers het fijn dat het genre van het boek al ergens op de cover vermeld wordt.

Waar kan ik mijn boek laten drukken?

Er zijn honderden verschillende drukkerijen in binnen-en buitenland, dit is een beetje uitzoeken welke het beste bij jou past. Zelf heb ik goede ervaringen met Booksfactory. Vraag zo veel mogelijk offertes op en probeer een voorbeeldexemplaar te bemachtigen, zodat je kan zien hoe jouw boek eruit gaat zien.

Hoeveel moet ik vragen voor mijn boek?

Om de prijs voor jouw boek te bepalen, moet je met een aantal factoren rekening houden. Bereken eerst en vooral de kostprijs van jouw boek (zie stap 6 onderaan deze pagina. Dit zijn onder andere de kosten van de redacteur, de kosten van de illustrator, de kosten van de drukkerij, enzovoort). Zorg dat je zeker geen verlies maakt!

Daarnaast moet je rekening houden met de uitgave (hardcover/paperback) van het boek. Voor een hardcover kan je meer vragen dan voor een paperback. Je kan altijd onderzoek doen bij de boekhandel in jouw buurt om eens te kijken wat de prijzen van de boeken daar zijn. Een hardcover kost gemiddeld tussen de € 17 en € 25, een paperback is meestal iets goedkoper met een prijs tussen € 10 en € 20. Een e-book tenslotte heb je vaak al voor € 5 tot € 10.

Een belangrijke vraag die ik mezelf altijd stel: hoeveel zou ik bereid zijn te betalen voor dit boek?

Moet ik mijn boek ook als e-book aanbieden?

Een e-book is een goedkope manier om een groot lezerspubliek aan te spreken, dus ik zou je zeker aanraden om je boek ook als e-book aan te bieden. Een interessant artikel over de voor- en nadelen van een e-book, vind je op de blog van Boekengilde.

Ik werk zelf met het (gratis) programma 'Calibre', waarin je je Word-bestand (soms met enig prutswerk) kan omzetten naar een e-pubbestand. Daarna kan je het e-book uploaden op verschillende platformen, zoals Kobo.

Kan je hulp gebruiken bij het (laten) publiceren van jouw boek? Als schrijfcoach help ik je graag met tips en tricks!

Stap 3.1
Stap 4

Stap 4: promotie voeren op sociale media
 

De aanhouder wint, je hebt je boek eindelijk in handen! Als je ernaar verlangt om veel lezers te vinden, moet je nu natuurlijk promo gaan voeren. Ben jij (net als ik) iemand die eigenlijk niet zo goed is met social media? Ik geef je graag enkele tips om het leuk te houden!

Hier beantwoord ik alvast enkele vragen om je op weg te helpen:

Wanneer moet ik beginnen met promotie voeren voor mijn boek?

Vergis je niet: je moet al reclame maken voor je boek lang voordat het gedrukt is!

 

Welke sociale media kan ik gebruiken om mijn boek te promoten?

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Als auteur kan je ze goed gebruiken om reclame te maken voor jouw boek. Zorg ervoor dat je de juiste hashtags gebruikt, zodat boekenfans je posts kunnen vinden. Boeken zijn ontzettend populair op Instagram/Bookstagram en TikTok/BookTok. Andere kanalen die je kan gebruiken, zijn Facebook (een fanpagina) en Twitter.

Daarnaast bestaan er websites die speciaal voor boekenfans ontworpen zijn. Zo is er Hebban, speciaal voor Vlaamse en Nederlandse lezers en Goodreads voor internationale boeken. Je kan gerust je eigen boek(en) registreren op al deze websites. Dit kan je best doen voordat het boek verschijnt, zo kunnen geïnteresseerde lezers het boek alvast op hun 'wil ik lezen'-lijst zetten. Tenslotte registreer ik mijn boeken ook steeds op Boekmeter, de bookish versie van Moviemeter.

Wat moet ik posten op mijn sociale media?

Wat kan je als auteur zoal posten op jouw social mediakanaal? De mogelijkheden zijn legio, maar denk vooral eens na over wat jij zelf zou willen zien op het profiel van jouw favoriete schrijver. Foto's van je boek(en)? Tof! Recensies van bloggers over jouw boek? Geweldig! Foto's van je werkplek? Boeiend! Foto's van het schrijfproces en alles wat erbij komt kijken? Nog beter! Kijk vooral eens op de blog van Boekengilde voor inspiratie, of ga op zoek naar andere ideetjes via andere auteurs.

Dingen die ik zelf graag post, zijn de volgende: recensies van andere boeken die ik heb gelezen (het liefst van Vlaamse en Nederlandse auteurs), aesthetics over mijn boeken, of filmpjes waarin ik voorlees uit mijn boek of erover vertel.

Wat ik ook telkens doe bij het verschijnen van een nieuw boek, is een fotoshoot houden van mezelf met het boek. Ik vind het heel vervelend om te poseren, maar foto's waarop jij zelf te zien bent, doen het veel beter op sociale media dan andere. Foto's van huisdieren doen het trouwens ook heel goed ;-)

Kan ik mijn posts op voorhand inplannen?

Vind je het (net als ik) verschrikkelijk om bezig te moeten zijn met het maken van foto's, het verzinnen van tekstjes en hashtags, en er bovendien voor te zorgen dat je tijdlijn er mooi uitziet? Gebruik dan een applicatie om je berichten op voorhand in te plannen!

Eén keer per maand reserveer ik een volledige dag om mijn posts voor de komende maand te verzinnen, in te plannen, foto's te maken en teksten te schrijven. Ik gebruik hiervoor de app 'Later', waarvan zowel een gratis als een betalende versie beschikbaar zijn. Op die manier hoef je nog maar één keer per maand (of per week) bezig te zijn met posts inplannen en blijft er meer tijd over om te schrijven!

Mijn planning werk ik altijd uit op papier, dat is voor mij handiger om structuur te behouden. Kijk ook zeker eens na wanneer er bookish 'feestdagen' zijn en doe iets speciaals op die dagen. Wat het altijd goed doet, zijn winacties. Hiermee kan je in korte tijd je lezerspubliek enorm uitbreiden, als je je fans vraagt om je bericht te delen in hun verhaal.

Klik hier om een voorbeeldtabel voor de planning van je sociale media te downloaden.

Hoe zorg ik dat mensen mijn boek kunnen vinden?

Reclame maken is goed, ervoor zorgen dat mensen je boek gemakkelijk kunnen vinden, is nog beter! Daarvoor is het goed om een eigen website te maken waarop mensen meer info over je boek kunnen krijgen, bijvoorbeeld via WordPress.

Iets wat ook een kleine moeite is met een groot resultaat, is het maken van een QR-code voor je boek, dan kunnen mensen die simpelweg scannen om je boek online te vinden. Dit kan je gratis doen op verschillende websites, bijvoorbeeld via de QR Code Generator.

Tenslotte is het aangeraden om je boek te registreren bij Boek.be in België of bij het CPNB in Nederland. Zij zorgen er namelijk voor dat het boek in de databank van de boekhandels komt te staan.

Moet ik een boektrailer maken?

Ik raad je zeker aan om een boektrailer te maken voor jouw boek! Mensen vinden het leuk om een boektrailer te bekijken, en als je het goed doet, worden mogelijke kopers onmiddellijk getriggerd door je trailer. Ik maak mijn trailers meestal met de app 'Biteable', of met de app 'CapCut', waar je eenvoudig kunt zoeken op trefwoord om bewegende beelden achter elkaar te zetten. Ik vind het zelf handig om eerst een script te schrijven voor mijn boektrailers voor ik met beelden aan de slag ga.

Kan je hulp gebruiken met het maken van een boektrailer? Als schrijfcoach help ik je graag!

Moet ik een blogtoer organiseren?

Een laatste ding dat je kan doen om je boek in de schijnwerpers te zetten, is het organiseren van een blogtoer. Dit is een eenvoudige manier om buzz te creëren rond je boek met de hulp van (bekende of minder bekende) boekbloggers. Meer info over wat een blogtoer precies is, vind je op de blog van Boekrecensies Blog.

Kan je hulp gebruiken bij de promotie van jouw boek? Als schrijfcoach help ik je graag met tips en tricks!

Anker boeklancering

Stap 5: een boeklancering organiseren

 

Als auteur ben je maandenlang in je eentje bezig met schrijven. Hét moment bij uitstek waarop je appreciatie krijgt voor al je harde werk, is tijdens je boekvoorstelling. Wat komt er allemaal kijken bij het organiseren van een boekvoorstelling? Hier lees je wat je kan verwachten!

Hier beantwoord ik alvast enkele vragen om je op weg te helpen:

Wat komt er allemaal kijken bij het voorbereiden van een boekvoorstelling?

Allereerst moet je op zoek gaan naar een goede locatie voor je boeklancering. Denk daarbij aan plaatsen waar boeken of creativiteit belangrijk zijn: de bibliotheek in je buurt, een boekhandel waar je regelmatig komt, de kunstacademie van jouw dorp of stad, enzovoort. Informeer goed naar de prijzen en leg uit wat je precies wilt doen. Ik heb al gemerkt dat veel locaties geneigd zijn om hun zaal gratis te verhuren zodra ze weten waarvoor het is.

Zodra je een locatie hebt gevonden, kan je een datum prikken voor je boekvoorstelling. Zorg ervoor dat je voldoende marge neemt met de verwachte publicatiedatum van je boek. Het ergste wat een schrijver kan overkomen, is dat je drukkerij niet op tijd levert en dat je geen boeken hebt tijdens je boeklancering! Ook eventuele goodies moeten nu besteld worden.

Daarnaast kan je best nu al zorgen dat er voldoende drankjes (en eventueel hapjes) zijn en dat je mensen optrommelt die achter de bar willen staan. Wil je nog nevenactiviteiten tijdens je boekvoorstelling? Dan kan je die best ook nu al boeken.

Nu kan de promotie beginnen! Je wilt waarschijnlijk meer geïnteresseerden ontvangen dan enkel je vrienden en familie, dus moet je uit je comfortzone komen. Flyers, affiches, online reclame, je kan het zo gek niet bedenken.

Wil je een volledige checklist? Klik hier om mijn checklist voor een boekvoorstelling te downloaden.

Hoe ziet een draaiboek voor mijn boeklancering eruit?

Wat moet er allemaal gebeuren op zo'n boekvoorstelling? De keuze is aan jou, maar hier zijn enkele richtlijnen om je boekpresentatie tot een goed einde te brengen: de mensen komen om jou te zien en te horen hoe het boek tot stand is gekomen, dus deins er niet voor terug om zelf het podium te beklimmen. Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende exemplaren van je boek voorziet om te signeren. Ik vind het zelf leuk om een (lokale) band uit te nodigen om muziek te komen spelen tijdens het signeren, zo voelt het voor je bezoekers minder als 'aanschuiven'.

Heb je geen idee hoe je aan zo'n draaiboek moet beginnen? Klik hier om een voorbeeld van een draaiboek te downloaden.

Wie moet ik uitnodigen voor mijn boekvoorstelling?

Iedereen die mogelijk interesse heeft! Je familie en vrienden liggen natuurlijk voor de hand, maar denk daarnaast ook aan andere geïnteresseerden. Die zou je kunnen bereiken door flyers te leggen bij je plaatselijke bibliotheek of boekhandel. Ook via je sociale media kan je een heleboel geïnteresseerden aantrekken, maar zorg dat je geen overdaad een reclame post, want dat kan juist averechts werken.

Zeker voor een eerste boekvoorstelling is het handig om een gastenlijst op te stellen met mensen die bevestigd hebben dat ze naar je boekvoorstelling komen. Zo kan je ongeveer inschatten hoeveel tafels/stoelen/drankjes/boeken je moet voorzien.

Kijk tenslotte ook zeker of je de (lokale) pers kunt overtuigen om naar je boekvoorstelling te komen. Een artikeltje in de krant doet wonderen! Heb je hulp nodig met het schrijven van een persbericht? Stuur mij gerust een berichtje!

Hoe maak ik reclame voor mijn boeklancering?

Er zijn tal van manieren om je boeklancering in de schijnwerpers te zetten. Je kan op de 'ouderwetse manier' flyers leggen en affiches ophangen, maar je kan ook sociale media gebruiken om je evenement meer bekendheid te geven. Maak een evenement aan op Facebook en nodig al je vrienden en kennissen uit. Je kan je evenement ook publiceren op websites zoals Uitinvlaanderen of Eventbrite. De beste manier om reclame te maken, is voor iedereen anders en moet je zelf even uittesten.

Moet ik decoratie voorzien voor mijn boekvoorstelling?

Als je tijdens je boekvoorstelling de aandacht wil trekken, is het handig om een blikvanger te hebben. Je kan al vrij goedkoop een banner laten drukken voor tijdens je boekvoorstelling, bijvoorbeeld bij Vistaprint. Die banner kan je later nog gebruiken wanneer je ergens gaat signeren.

Welke goodies moet ik voorzien bij mijn boek?

Welke goodies vind je zelf leuk om te krijgen bij een boek? Het meest voor de hand liggende, is een bijpassende boekenlegger. Deze kan je zelf ontwerpen in apps als Canva en laten drukken bij bijvoorbeeld Vistaprint. Kan je hulp gebruiken bij het ontwerpen en laten drukken van je bladwijzers? Stuur mij gerust een berichtje, ik help je graag!

Het is handig om met je illustrator af te spreken dat je het ontwerp van je cover in hoge resolutie ontvangt, zodat je hiermee aan de slag kunt gaan om bladwijzers, affiches en dergelijke te ontwerpen.

Denk verder eens goed na of er typische dingen zijn die bij je boek passen. Sommige auteurs (waaronder ikzelf) opteren ervoor om dit soort goodies aan te bieden als pre-order.

Wat moet ik zeggen op zo'n boekvoorstelling?

Ben jij (net als ik) iemand die liever zo ver mogelijk uit de schijnwerpers blijft? Tijdens je boekvoorstelling zal je toch uit je schulp moeten komen om je bezoekers toe te spreken. Mij helpt het om te beseffen dat je mag spreken over iets waar je echt àlles over weet en dat je in je hart draagt. Mijn boekvoorstellingen bestaan meestal uit de volgende elementen: de bezoekers welkom heten, vertellen over het ontstaan en het schrijfproces van het boek, een dankwoord (vooral als er mensen aanwezig zijn die hebben meegeholpen), even uitleggen hoe en waar je bezoekers straks een boek kunnen kopen en laten signeren, een kort voorleesstukje en tenslotte het laten zien van de boektrailer.

Wat schrijf ik in een boek als iemand vraagt om te signeren?

Iets waarover je waarschijnlijk pas begint na te denken op het moment dat je je eerste boodschap moet schrijven, is wat je in godsnaam in zo'n boek moet schrijven. Daarom raad ik aan om al op voorhand na te denken over zinnetjes die je vooraan in het boek kunt schrijven. Dit kan een verwijzing zijn naar iets uit het boek, of een vraag aan de lezer, of iets anders wat je leuk vindt. Ik eindig mijn boodschap altijd met 'Veel leesplezier!' en mijn naam.

Kan je hulp gebruiken bij het organiseren van een boekvoorstelling? Als schrijfcoach help ik je graag met tips en tricks!

Stap 5

Stap 6: je boek onder de aandacht brengen na de boeklancering

 

​Je boek is gedrukt, je boeklancering staat gepland en je bent klaar om je schrijfsels op de wijde wereld los te laten. Wat kan je als auteur verder nog doen om je boek onder de aandacht te brengen? Hier vind je enkele tips die ik zelf door de jaren heen geleerd heb.

Hier beantwoord ik alvast enkele vragen om je op weg te helpen:

Hoe zorg ik ervoor dat mijn boek in de bibliotheek komt te liggen?

Als je ervoor kiest om via een reguliere uitgeverij uit te geven, hoef je zelf niets te doen. Een goede uitgeverij zorgt ervoor dat jouw boek in de bibliotheek komt te liggen.

Wanneer je liever de touwtjes zelf in handen hebt, is het verstandig om twee exemplaren naar NBD Biblion te sturen, samen met een begeleidende brief. Biblion schrijft recensies en levert overzichten van recent verschenen boeken aan openbare bibliotheken. Daarnaast kan je ook twee exemplaren naar het KBR sturen. Nadat je een recensie hebt ontvangen, kan je zelf aan de slag en bibliotheken aanschrijven.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn boek in de boekhandel komt te liggen?

Als je ervoor kiest om via een reguliere uitgeverij uit te geven, hoef je zelf niets te doen. Een goede uitgeverij zorgt ervoor dat jouw boek in de boekhandels komt te liggen.

Het is lastig om als selfpubber jouw boek tot in de boekhandel te krijgen. De beste manier is om boekhandels aan te schrijven om een signeersessie in te plannen. Vaak lukt het wel om lokale boekhandels te overtuigen om enkele exemplaren van jouw boek uit te stallen, maar verder dan dat ben ik nog niet geraakt als selfpubber.

Wist je trouwens dat boekhandels je boek niet per se moeten aankopen? Je kan je boek ook in consignatie laten leggen bij bepaalde boekhandels. Dit wil zeggen dat ze pas een factuur ontvangen wanneer het boek daadwerkelijk verkocht is. Zo'n consignatieformulier kan je zelf opstellen, of download hier een standaardformulier.

Waar kan ik mijn boek verder nog verkopen?

Er zijn tal van mogelijkheden om jouw boek aan de man te brengen: beurzen, evenementen, marktjes, enzovoort. Kijk zelf eens wat er te doen is in de buurt en schrijf je in. Een gouden tip: voorzie een of twee inkijkexemplaren van je boek. Daarmee voorkom je dat ál je boeken ezelsoren en vlekken krijgen. Daarnaast is het handig om plastic boekenstaanders te hebben.

Wat als mijn boek een prijs wint?

Als je boek een prijs wint, moet je dat natuurlijk laten weten aan de buitenwereld! Je kan zelf stickers (laten) ontwerpen die je op de cover van je boek kan bevestigen.

Kan ik mijn boek online verkopen?

Dat kan zeker! Als je al een eigen webshop hebt, kan je je boek eenvoudig toevoegen. Weet dat een webshop behoorlijk wat geld kost, ik zou afraden om een webshop te openen voor slecht één of twee boeken. Hou ook rekening met de verzendkosten, die kunnen al snel oplopen tot € 6,50 of zelfs meer. Ik verstuur mijn boekpakketjes via DPD, maar er zijn zeker nog andere mogelijkheden.

Daarnaast kan je gratis een verkoopaccount maken op bol.com, waar je je boek(en) te koop kunt aanbieden. Hou er rekening mee dat zij een groot deel van je winst naar hun eigen rekening doorsluizen. Ter illustratie: voor mijn eigen boeken maak ik helemaal geen winst wanneer ik ze via bol.com verkoop.

De laatste manier die ik wil aanstippen, is het aanbieden van je boek als e-book. De kosten om een e-book te (laten) maken zijn minimaal en het aanbieden kan je kosteloos via platformen zoals Kobo.

Hoe bouw ik een fanbasis op?

Als je één ding onthoudt van deze website, onthoud dan het volgende: het is minder belangrijk om veel boeken te verkopen dan om je fans te behouden. Lezers die een boek van jou leuk vonden, moet je proberen aan je te binden.

Er zijn talloze manieren om je fans te prikkelen, zodat ze je niet vergeten. Verzamel recensies over jouw boek en herplaats die op je sociale media. Organiseer winacties om in korte tijd een heleboel nieuwe volgers te krijgen. Contacteer leesclubs of boekenclubs om te polsen of ze interesse hebben om jouw boek op de planning te zetten.

Zelf stuur ik elke maand een nieuwsbrief naar mijn volgers, waarin ik vertel aan welke projecten ik de voorbije maand heb gewerkt en wat er op de planning staat. Een tof artikel over hoe je best een nieuwsbrief schrijft, vind je op de blog van Schrijfvis. Ik verstuur mijn nieuwsbrieven met de app van Hubspot, die gratis is zolang je niet te veel volgers hebt.

Een andere manier om je fans te prikkelen, is door je te laten interviewen door een podcast. Regelmatig zie ik posts voorbij komen waarin boekbloggers op zoek zijn naar auteurs om te interviewen. Wees niet bang en stuur hen een berichtje!

Waar kan ik terecht om over mijn boek te vertellen?

Als auteur is het fijn om langs te gaan op plekken waar je anderen over je boek en/of het schrijfproces te vertellen.

Zelf vind ik het superleuk om langs te gaan op scholen om voor te lezen of te vertellen over het 'schrijverschap'. Om daarvoor een honorarium te ontvangen, moet je je aansluiten bij Literatuur Vlaanderen in België of bij de Schrijverscentrale in Nederland. Op die manier kan een school of vereniging een subsidie ontvangen voor jouw bezoek én ontvang jij een honorarium.

Kan je hulp gebruiken bij het in de schijnwerpers zetten van jouw boek? Als schrijfcoach help ik je graag met tips en tricks!

Stap 6

Stap 7: het financiële plaatje

Hoe zit het precies met je inkomsten? Hoeveel kost het om een boek uit te geven? Hoeveel verdien je door een boek uit te brengen? Hoewel ik denk dat je het financiële plaatje als schrijver niet te serieus moet nemen, geef ik je graag enkele tips om inkomsten te genereren met je boek.

 

Hier beantwoord ik alvast enkele vragen om je op weg te helpen:

 

Hoeveel kost het uitgeven van een boek?

Als je ervoor kiest om te gaan selfpubben, moet je rekening houden met een aantal (grote en minder grote) kosten. Ik lijst ze even voor je op:

- het registreren van jouw manuscript in het Online Depot: gratis.

- het laten redigeren van jouw manuscript: dit kan al gauw oplopen tot € 700 - € 1.000 voor een manuscript van 75.000 woorden. Bij mij kan je dat laten doen vanaf € 5 per 1.000 woorden.

- het laten ontwerpen van een cover: prijzen variëren, maar je betaalt al gauw rond de € 200 - € 300 voor het ontwerp van een mooie cover.

- het aanvragen van een ISBN-nummer: reken € 25 voor een ISBN-nummer via Meta4Books in België of via het CB in Nederland.

- het maken van een barcode via een online app: gratis.

- het drukken van jouw boek: de kostprijs hiervan verschilt naargelang de drukkerij van jouw keuze, de oplage (meer boeken betekent een lagere kostprijs per boek), het formaat van jouw boek (hardcovers kosten meer dan paperbacks), enzovoort. Ik laat mijn boeken meestal in een oplage van 300 exemplaren drukken bij Booksfactory als paperback en betaal daarvoor rond de € 3.000.

Dit zijn de minimale kosten die je volgens mij moet maken. Omgerekend betaal je zo'n € 4.000 - € 4.200 voor 300 exemplaren, of € 13 - € 14 per exemplaar. Een volgende druk zal goedkoper zijn, want dan moet je enkel nog investeren in de drukkosten.

Andere kosten die je wellicht zal moeten maken, zijn de volgende:

- het ontwerpen en drukken van bladwijzers en ander promomateriaal: ik reken ongeveer € 100 voor alles samen te laten drukken bij Vistaprint.

- het organiseren van een boekvoorstelling: dit hangt af van de prijs van je locatie. Ik draai momenteel ongeveer break-even met de opbrengst van de drankjes.

Hoeveel verdien ik met het uitgeven van een boek?

Als je ervoor kiest om met een uitgeverij in zee te gaan, reken dan op zo'n 8% - 10% van de verkoopprijs die je ontvangt. Om de x-aantal maanden ontvang je een overzicht van je verkopen. Hierin staat een bedrag dat 'Bedrag van de roerende voorheffing' heet (en dat je trouwens moet invullen op je belastingfiche (BE)).

Vergeet je boek ook niet te registreren bij LIRA, waar je een (klein) bedragje ontvangt telkens wanneer jouw boek wordt uitgeleend in de bibliotheek.

Een laatste manier om iets te verdienen aan je schrijverschap, is door opgenomen te worden in de auteurslijst van Literatuur Vlaanderen in België of bij de Schrijverscentrale in Nederland..

Wanneer je als selfpubber aan de slag gaat, kost het je iets meer rekenwerk. Wanneer je hebt berekend welke kosten je moet maken voor het drukken van jouw boek, kan je uitrekenen hoeveel je maximaal kan verdienen met je boekverkoop. Bedenk dat de verkoopprijs van je boek niet altijd evenveel is: je geeft een deel boeken weg tijdens winacties of bij het organiseren van een blogtoer, misschien geef je korting tijdens een lezing of tijdens de kerstperiode, na een tijdje zal je ook de prijs van je boek moeten laten zakken om nog iets te verkopen.

Ik hou een Excel-sheet bij waarin ik noteer wat ik heb uitgegeven aan de boeken en de goodies, hoeveel boeken ik verkoop en hoeveel ik eraan verdien. Veel is het meestal niet, maar ik vind dat 'geld verdienen' geen goede beweegreden is om auteur te willen worden. Genieten van het schrijven en alles wat erbij komt kijken, dàt is waarom je zou moeten dromen van een leven als schrijver :-)

Kan je hulp gebruiken bij het papierwerk dat komt kijken bij je schrijverschap? Als schrijfcoach help ik je graag met tips en tricks!

Heb je een gebrek aan inspiratie? Check dan zeker mijn pagina over de Schrijfchallenges, waar je mini-schrijfopdrachten vindt om je inspiratie te prikkelen.

bottom of page